Τι παίζει Σήμερα

Ionian Wikithon 2022, 14-20/05/2022

Ώρα έναρξης: 05:00
Διατροφή Κέρκυρα - ΚΕΝΤΡΙΚΗ. Μία στήλη για την διατροφή από Κερκυραίους διαιτολόγους
Ειδοποίηση
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη

Η Διεθνής Ομοσπονδία Διαβήτη με  την αιγίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού  Υγείας , όρισαν την 14η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα για τον Διαβήτη, με στόχο την ενημέρωση, την πρόληψη  και την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με αυτή την νόσο , που εξαπλώνεται πλέον ανησυχητικά και μας αφορά όλους. H 14η Νοεμβρίου είναι μια σημαντική ημερομηνία στην ιστορία του διαβήτη,  γιατί είναι η ημέρα που γεννήθηκε  ο επιστήμονας  Frederick Banting, ο οποίος ανακάλυψε την  συνθετική ινσουλίνη το 1922, μαζί με τον Charles Best.

Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μεταβολική ασθένεια η οποία χαρακτηρίζεται από αύξηση της συγκέντρωσης του σακχάρου στο αίμα (υπεργλυκαιμία) και από διαταραχή του μεταβολισμού της γλυκόζης, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών, είτε ως αποτέλεσμα ελαττωμένης έκκρισης ινσουλίνης είτε λόγω ελάττωσης της ευαισθησίας των κυττάρων του σώματος στην ινσουλίνη.

Η παχυσαρκία και ο σακχαρώδης διαβήτης θεωρούνται σήμερα, στο ξεκίνημα της νέας χιλιετίας, οι συχνότερες νόσοι του μεταβολισμού. Η εμφάνιση του νέου όρου “diabesity” (διαβητο-παχυσαρκία είναι η απόδοση του όρου, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμα επίσημη μετάφραση του στα Ελληνικά), δείχνει τη στενή σχέση των δύο αυτών παθολογικών καταστάσεων.

Ας δούμε ποιά άτομα έχουν μεγάλη πιθανότητα να παρουσιάσουν διαβήτη (κυρίως τύπου ΙΙ) ;

  • Οι υπέρβαροι  και οι παχύσαρκοι
  • Όσοι κάνουν καθιστική ζωή
  • Οσοι εμφανίζουν διαταραγμένη ανοχή στη γλυκόζη (προδιαβητικοί ασθενείς)
  • Όσοι έχουν συγγενή πρώτου βαθμού με διαβήτη
  • Οι γυναίκες που παρουσιάζουν διαβήτη κυήσεως ή γεννούν βρέφη με βάρος πάνω από 4 κιλά
  • Οι γυναίκες με  σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών
  • Οι υπερτασικοί  
  • Όσοι έχουν χαμηλά επίπεδα καλής χοληστερόλης, και αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων, αλλά και οι ασθενείς με ιστορικό αγγειακής νόσου (π.χ. στηθάγχη, έμφραγμα, στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο.)

Ο συνδυασμός της φαρμακευτικής αγωγής (υπογλυκαιμικά χάπια ή ινσουλίνη ανάλογα με τον τύπο διαβήτη ),  με τη δίαιτα , είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της επιτυχημένης γλυκαιμικής ρύθμισης . Το διαιτολόγιο θα πρέπει να είναι απόλυτα εξατομικευμένο και να προσαρμόζεται στις ανάγκες της καθημερινής ζωής του καθενός.

Όταν γίνεται λόγος για αντιμετώπιση του διαβήτη μέσω της δίαιτας, εννοούμε περισσότερο την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου τρόπου διατροφής παρά μία δύσκολη ή περιοριστική δίαιτα. Η διαφορά, ωστόσο, που μπορεί να επιφέρει η υγιεινή διατροφή στη γενική υγεία και ευεξία είναι πολύ σημαντική, διότι χωρίς αυτήν η φαρμακευτική αγωγή σας δεν θα είναι εξίσου αποτελεσματική.

Μία καλά ισορροπημένη διατροφή θα σας επιτρέψει λοιπόν να ελέγξετε τον διαβήτη σας και θα εξασφαλίσει την αποτελεσματικότητα της φαρμακευτικής αγωγής σας.

Η διατροφή ενός διαβητικού ουσιαστικά δε διαφέρει από τη σωστή δίαιτα που θα έπρεπε να ακολουθούμε όλοι μας:

  • Είναι βασικό, για όσους λαμβάνουν ινσουλίνη, η θερμιδική πρόσληψη του διαιτολογίου αλλά και η ποιότητα του, να προσαρμόζονται ανάλογα με το είδος και το ποσό της χορηγούμενης ινσουλίνης, αλλά και με τη φυσική δραστηριότητα τους, για να α ποφεύγονται τα υπό ή υπέρ γλυκαιμικά επεισόδια.
  • Το καθημερινό μενού πρέπει να περιέχει πολλά γεύματα σε κανονικά διαστήματα και σε καθορισμένες ποσότητες, ιδιαίτερα σε υδατάνθρακες, ανάλογα με τον τύπο ινσουλίνης που χρησιμοποιείται.
  • Η θερμιδική πρόσληψη πρέπει να εξατομικεύεται με βάση, πάντα, την διατήρηση του κανονικού βάρους.
  • Μια πολύ καλή προϋπόθεση για την επιτυχημένη διαιτολογική βοήθεια ενός διαβητικού, είναι η σωστή πληροφόρηση του, ώστε να μπορεί να κατανοεί απόλυτα την σύνταξη του διαιτολογίου του και την σημαντικότητά της.
  • Θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία τροφίμων
  • Να είναι μια διατροφή χαμηλή σε ζωϊκά λίπη, σε χοληστερόλη, σε αλάτι και σε οινόπνευμα και να περιέχει άφθονες φυτικές ίνες!
  • Ο τρόπος μαγειρέματος θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο υγιεινός (πχ : όχι στο τηγάνι)
  • Πολύ σημαντικός είναι ο καταμερισμός των υδατανθράκων μέσα στην ημέρα για να αποφεύγονται τα «σκαμπανευάσματα» του σακχάρου!
  • Τα γεύματα θα πρέπει να είναι μικρά και συχνά
  • Οι υδατάνθρακες πρέπει να προέρχονται κατά κύριο λόγο από τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψωμί ολικής άλεσης, δημητριακά κ.λ.π.
  • Από τη διατροφή αυτή, θα πρέπει να αποφεύγονται τα γλυκά, η ζάχαρη, το μέλι, η γλυκόζη, τα παγωτά, οι καραμέλες, η σοκολάτα, οι γλυκιές κομπόστες, το σακχαρούχο γάλα, τα αναψυκτικά και οι χυμοί φρούτων με ζάχαρη, τα οινοπνευματώδη ποτά και κυρίως τα πιο γλυκά (λικέρ, γλυκά κρασιά) κ.λ.π.
  • Η πρόσληψη φυτικών ινών κρίνεται απαραίτητη αφού έχει βρεθεί ότι πολλές από αυτές παίζουν καθοριστικό ρόλο στη βραδύτερη απορρόφηση της γλυκόζης στο αίμα, στον μεγαλύτερο κορεσμό (που είναι σημαντικός και για την παχυσαρκία) και στην γρηγορότερη απώλεια σωματικού βάρους  (25-30 γρ. ημερησίως). Καλές πηγές είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα προϊόντα ολικής αλέσεως (δημητριακά ψωμί κ.α.).
  • Έχει αποδειχθεί πως λαχανικά που πρέπει να ενσωματώσουμε σε αυτή την διατροφή και βοηθούν σημαντικά, είναι το μπρόκολο, το σπανάκι , το λάχανο, τα σπαράγγια, η ντομάτα και το αγγούρι.
  • Η κατανάλωση γιαουρτιού έχει συνδεθεί με την πρόληψη του διαβήτη τύπου 2. Η έρευνα ανακάλυψε πως τα προβιοτικά βακτήρια που βρίσκονται στο γιαούρτι χαμηλώνουν την χοληστερίνη και παράγουν ορισμένες βιταμίνες που προλαμβάνουν τον διαβήτη.
  • Το αλκοόλ προκαλεί υπογλυκαιμία, για αυτό πάντα θα πρέπει να καταναλώνεται μαζί με κάποιο σνακ ή γεύμα που να περιέχει υδατάνθρακες.
  • Παράλληλα, ο καφές έχει βρεθεί ότι ασκεί προστατευτική δράση, καθώς όσοι πίνουν καφέ και τσάι διατρέχουν μειωμένο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη.
  • Τέλος, Για να είναι πραγματικά επιτυχημένη η διατροφική αγωγή, πρέπει να συνδυάζεται με καθημερινή σωματική άσκηση.

Ας μην ξεχνάμε, πως επειδή η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη, το διαιτολόγιο των διαβητικών είναι αυτό που όλοι πρέπει να τηρούμε για να είμαστε υγιείς!

 

Μαρία Μπαλή, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Start Diet

Διεύθυνση: Σταματίου Δεσύλλα 12

Τηλ. Επικοινωνίας: 26610 20882

Κινητό: 6944217235

Facebook page: Startdiet by Maria Bali

Corfuland Live Webcams

La Veranda Di Corfu

Ναυσικάς, Κανόνι

Δείτε live

Vrachos

Παλαιοκαστρίτσα

Δείτε live

Mojitos

Ύψος

Δείτε live

Corfuland Tips

Corfuland News