Τι παίζει Σήμερα

Ειδοποίηση
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Ο Σπύρος Σουρτζίνος γράφει για την Έκθεση του Άλκη Πιερράκου

        «ΆΛΚΗΣ ΠΙΕΡΡΑΚΟΣ, LEPANTO: Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ»

ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΦΡΟΥΡΙΟ

                                    8 ΑΠΡΙΛΙΟΥ –  14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2015

 

Ο Σπύρος Σουρτζίνος γράφει για την Έκθεση του Άλκη Πιερράκου

Η Έκθεση που φέρει τον τίτλο «Άλκης Πιερράκος, Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου» φιλοξενείται στο λατινικό παρεκκλήσι του Παλαιού Φρουρίου.

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου (ή για τους ξένους ιστορικούς «Ναυμαχία του Lepanto»)[i] ενέπνευσε πλήθος λογοτεχνών και  ζωγράφων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και μεγάλοι καλλιτέχνες του 16ου αιώνα όπως Tiziano, Θεοτοκόπουλος, Δαμασκηνός, Κλόντζας, Βασιλάκης (Alience), PaoloCaliari(γνωστός ως Veronese), και εξακολουθεί να εμπνέει μέχρι τις μέρες μας.

Οι νεκροί των νικητών  της ναυμαχίας (στην οποία έλαβε μέρος και ο  Θερβάντες, όπου έχασε το αριστερό του χέρι) ενταφιάστηκαν στην Κέρκυρα, στο ναό της Ευαγγελίστριας (Annunziata).

Ο καλλιτέχνης, που σήμερα είναι 95 ετών (γεννήθηκε το 1920 στη Θεσσαλονίκη), συνεχίζει να εργάζεται και να δημιουργεί. Τα έργα του που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι δουλειά των δυο τελευταίων χρόνων.

Ο Άλκης Πιερράκος θεωρείται από τους σημαντικούς εκπροσώπους του εξπρεσιονισμού και πολύ ενωρίς ενστερνίστηκε τις αρχές του κινήματος. Όπως αναφέρει ο Χρύσανθος Χρήστου «στις σχετικά πρώιμες προσπάθειές του (1945-1950) με υδατογραφίες και τέμπερες, διακρίνεται σχεδόν εύκολα η επαφή του με το γερμανικό εξπρεσιονισμό». Ο όρος εξπρεσιονισμός χρησιμοποιείται για να περιγράψει έργα τέχνης στα οποία η πραγματικότητα παραμορφώνεται, με σκοπό να εκφράσει συναισθήματα ή την ιδιαίτερη εσωτερική οπτική του καλλιτέχνη.

            Στην έκθεση παρουσιάζονται σχέδια σινικής μελάνης. Η σύνθεση τοποθετείται στο κέντρο του χαρτιού. Ο Πιερράκος εκμεταλλεύεται το λευκό του χαρτιού και το δένει οργανικά με το έργο. Το χρησιμοποιεί ως φόντο προβάλλοντας τα δρώμενα και δημιουργεί οπτικές αντιθέσεις φωτός και σκιάς, μαύρου και άσπρου.

            Στα σχέδιά του είναι έντονο και διάχυτο το συναίσθημα που πηγάζει από την ιστορική φόρτιση της ναυμαχίας και τη σφοδρή σύγκρουση. Η εξπρεσιονιστική γραφή του δίνει πολλές φορές την εντύπωση ανεμοστρόβιλου που, όπου περνάει, σηκώνει και σαρώνει τα πάντα. «Ακούγεται» η αντάρα της μάχης. Μέσα σε όλη αυτή την έκρηξη βλέπουμε αφηρημένα στοιχεία να εκτοξεύονται και καράβια, λάβαρα με αφαιρετική μορφή. Εδώ επεμβαίνει η λογική που κοντρολάρει το συναίσθημα.

Ο Μπουζιάνης έλεγε: «Αφήνει κανείς ελεύθερο το αίσθημα (το ένστικτο θα έλεγα καλύτερα) να ακολουθεί την ερμηνευτική του πορεία, δεν μπορεί όμως να μην παρεμβάλλει και τη νόηση. Τυχαία τίποτα δε γίνεται στην τέχνη. Αρμονική συνεργασία των δύο αυτών βασικότατων στοιχείων της ζωγραφικής δημιουργεί το αληθινό έργο».

Η γραμμή του γρήγορη, σίγουρη, φευγαλέα, με πολλές εκφραστικές δυνατότητες. Τις περισσότερες φορές τη διακρίνει μία νευρικότητα που της δίνει έναν τόνο δυναμικό. Ο Πιερράκος, άριστος γνώστης του σχεδίου, κινείται με μαεστρία στο χώρο της αφαίρεσης. Πώς αλλιώς θα προχωρήσεις στην αφαίρεση; Τι θα αφαιρέσεις και από πού, όταν δε γνωρίζεις άριστο σχέδιο;

Βλέποντας τα σχέδια του Άλκη Πιερράκου μας έρχεται στο νου ο Νίκος Βεντούρας. Και στους δύο μεγάλους καλλιτέχνες το μαύρο – άσπρο, το φως και η σκιά  άλλοτε συνομιλούν, άλλοτε συγκρούονται μεταφέροντας στη ζωγραφική επιφάνεια αντίστοιχα ψυχικά φορτία. Μα πιο κοντά τους φέρνει η εξαιρετική ευαισθησία, η ελευθερία, η ποιότητα και η μουσικότητα της γραμμής τους. Όπως έλεγε ο PaulKlee: «Η γραμμή σαν προοδευτική ανάπτυξη ενός σημείου, περπατά, αυτοπεριγράφεται, δημιουργεί παθητικά και ενεργητικά επίπεδα. Ο ρυθμός της γραμμής μετριέται σαν σε μουσική κλίμακα ή αριθμητικό πρόβλημα».

Η ψυχή της οργάνωσης Κατερίνα Κοσκινά, ιστορικός τέχνης και διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, προετοίμασε το κοινό για την ξενάγησή του στην έκθεση μιλώντας με λόγια απλά και κατανοητά.

            Ο ιστορικός τέχνης πρέπει να μιλά απλά και κατανοητά, να μην προσπαθεί με δυσνόητες λέξεις και εκφράσεις να μιλήσει για το αυτονόητο. Όταν δε νιώθεις ανασφάλειες, αλλά αισθάνεσαι σίγουρος για τον εαυτό σου και τις γνώσεις σου, μιλάς απλά, κατανοητά, φέρνεις κόσμο στους χώρους τέχνης και δεν τον διώχνεις.

 

Ο Σπύρος Σουρτζίνος γράφει για την Έκθεση του Άλκη Πιερράκου

Στην  τέχνη έχουμε όλοι δικαίωμα.

                                                                                               

Σπύρος  Σουρτζίνος

                                                            Ζωγράφος – Συντηρητής Έργων Τέχνης        



[i] Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου είναι γνωστή για τη μεγάλη ναυτική σύγκρουση του οθωμανικού στόλου και των ενωμένων χριστιανικών ναυτικών δυνάμεων της SacraLega (που συγκροτήθηκε από τους Ισπανούς, τον Πάπα, τη Βενετία και μερικά ιταλικά κρατίδια), η οποία πραγματοποιήθηκε στις 7 Οκτωβρίου 1571 στο στόμιο του Πατραϊκού κόλπου (τότε κόλπου Ναυπάκτου-Lepanto) δίπλα στις Εχινάδες Νήσους (ή νησιά Κουρτσολάροι). Η Ναυμαχία ήταν μια από τις πιο αιματηρές της ναυτικής ιστορίας και είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τις τουρκικές δυνάμεις. Με τη νίκη στη ναυμαχία αυτή (που προκάλεσε τεράστια εντύπωση στους σύγχρονους) η Ευρώπη άρχισε να απαλλάσσεται από ένα ‘σύμπλεγμα κατωτερότητας’ έναντι της οθωμανικής δύναμης, η οποία αποδείχτηκε πια ότι δεν ήταν ακατάβλητη.

 

Corfuland Live Webcams

Oasis

Πέραμα, Κέρκυρα

Δείτε live

Akti Kontogialos

Παραλία Κοντογυαλού

Δείτε live

Τα Δίχτυα

Δασσιά

Δείτε live

Προβεβλημένες Αγγελίες

  1. Ζητείται υπάλληλος τουριστικού γραφείου στη νότια Κέρκυρα 18.05.24
  2. Ζητείται σερβιτόρος/α και barista από τo Nostos Hall 18.05.24
  3. Ζητείται οδηγός διανομής εμπορευμάτων από την Εταιρία Cofeco 18.05.24
  4. Ζητείται προσωπικό από ξενοδοχειακή επιχείρηση 18.05.24
  5. Ζητείται προσωπικό από κατάστημα ρούχων στην παλιά πόλη 18.05.24
  6. Ζητούνται πωλητές/πωλήτριες για mini markets 18.05.24
  7. Ζητείται νηπιαγωγός 18.05.24
  8. Ζητείται πωλήτρια/πωλητής από τουριστικό κατάστημα ρούχων στην παλιά πόλη 17.05.24
  9. Ζητείται προσωπικό για front office από ξενοδοχείο στις Μπενίτσες 17.05.24
  10. Ζητείται βοηθός μάγειρα και άτομο για κρύα κουζίνα από εστιατόριο στο κέντρο της πόλης 17.05.24
  11. Ζητείται πωλητής/τρια καταστήματος από το Athens Protasis 17.05.24
  12. Ζητείται πωλήτρια/πωλητής από τουριστικό κατάστημα στην παλαιά πόλη 17.05.24
  13. Ζητείται σερβιτόρος/α από εστιατόριο στη Γλυφάδα 17.05.24
  14. Ζητείται προσωπικό από τη Diellas 17.05.24
  15. Ζητείται προσωπικό από το Evangelia's Sweet Spot 17.05.24
  16. Ζητείται προσωπικό από Mini Market στο Κανόνι 17.05.24
  17. Ζητείται υπάλληλος από εποχιακό κατάστημα με μπλουζάκια στην παλιά πόλη 17.05.24
  18. Ζητείται καθαρίστρια/καθαριστής από ξενοδοχείο 17.05.24
  19. Ζητείται προσωπικό από καφέ/ουζερί/εστιατόριο στο κέντρο της πόλης 17.05.24
  20. Ζητείται ηλεκτρολόγος από την Corfu Yacht Base 17.05.24
  21. Ζητείται καθαρίστρια/άτομο για λινοθήκη από την Corfu Yacht Base 17.05.24
  22. Ζητούνται οδηγοί από τη Μοτοδυναμική για τον κλάδο της Sixt 17.05.24
  23. Ενοικιάζεται γραφείο σε co-working χώρο 17.05.24
  24. Ζητείται νέος/α από καφέ μπαρ στο κέντρο 17.05.24
  25. Ζητούνται συνεργάτες από γραφείο κτηματογράφησης 17.05.24
  26. Ζητείται οδηγός από την Inter Cars Greece 17.05.24
  27. Ζητείται Massage Therapist 17.05.24
  28. Ζητείται προσωπικό από τουριστικό στην παλαιά πόλη 17.05.24
  29. Ζητείται προσωπικό από την ACS Κέρκυρας 17.05.24
  30. Ζητείται προσωπικό στις Μπενίτσες 17.05.24

Corfuland Tips

Corfuland News