Τι παίζει Σήμερα

Secret Spirits @ Josephine, 23/01/2020

Ώρα έναρξης: 18:00
Ιστορικά Κέρκυρα - ΚΕΝΤΡΙΚΗ. Πληροφορίες για την ιστορία της Κέρκυρα

Τροχήλατο ατμόπλοιο στο Μαντράκι. 1850 -1860

 

Η στροφή της ελληνικής ναυτιλίας από τα ιστία στον ατμό ακολουθεί μια αργή πορεία η αρχή της οποίας οριοθετείται με την άφιξη της πολεμικής κορβέτας «Καρτερία» στο Ναύπλιο στις 4 Σεπτέμβρη 1826.

Στα αγγλοκρατούμενα Εφτάνησα η στροφή αυτή ήταν ταχύτερη καθώς έπρεπε να αντιμετωπιστεί η επικοινωνία ανάμεσα στα νησιά σύντομα και με ταχύπλοο σκάφος.

Το πρώτο ατμόπλοιο το οποίο ναυπηγήθηκε για να εξυπηρετήσει τα Νησιά, κατασκευάστηκε μέσα σε εφτά μήνες σε ναυπηγείο του Τάμεση παίρνοντας το όνομα του αρμοστή «SirFrederich Adam». Είχε μήκος 40 μέτρα, εκτόπισμα 223 τόνων και ατμομηχανές 80 ίππων. Υπολογίζονταν ότι η ταχύτητα θα έφτανε τους 10 κόμβους σε ήρεμη θάλασσα και τους 5 με ενάντιο άνεμο.

Απέπλευσε από το Falmouth στις 8 Δεκέμβρη 1825 και έφτασε στην Κέρκυρα ανήμερα των Θεοφανίων του 1826 καλύπτοντας ένα ταξίδι 2440 μιλίων σε 384 πλεύσιμες ώρες με μέση ταχύτητα 6,35 κόμβων, δεδομένα εντυπωσιακά για την εποχή, αν λάβουμε υπόψην ότι πέρασε μεσοχείμωνα το Βισκαϊκό και σταμάτησε για ανθράκευση πέντε μέρες στο Γιβραλτάρ και εφτά στη Μάλτα.

Image
Η φωτογραφία του Μαντρακιού είναι τραβηγμένη στα τέλη της δεκαετίας 1850 -1860

 

Από τη Δευτέρα 23 Γενάρη άρχισε τακτικά δρομολόγια αποπλέοντας στις 7 το πρωί προς τα υπόλοιπα νησιά και ταξιδεύοντας μόνο ημέρα καθώς είχε λίγες καμπίνες. Αργότερα τα δρομολόγια επεκτάθηκαν προς Μπρίντιζι, Αγκώνα και σποραδικά προς Πάτρα, Κόρινθο και Μάλτα. Το 1833 μετονομάζεται σε «Επτάνησος» και το 1836 το ατμόπλοιο «Ιονία» αρχίζει και αυτό δρομολόγια. Την επόμενη χρονιά στην Αδριατική και το Ιόνιο αρχίζει δρομολόγια το Αυστριακό Λλόυδ και ο ανταγωνισμός γίνεται σταδιακά άνισος για τα δύο ιονικά ατμόπλοια, τα οποία «αντέχουν» μέχρι το 1855.

Το «Επτάνησος» πουλήθηκε σε ιδιώτη το Φλεβάρη του 1858, ενώ το «Ιονία» παραχωρήθηκε μετά την Ένωση στην Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρεία.

Ο αναγνώστης που ενδιαφέρεται για περισσότερες πληροφορίες μπορεί να καταφύγει στη μελέτη του Νίκου Βλασσόπουλου «Τα πρώτα ιονικά ατμόπλοια» η οποία εκδόθηκε από την Αναγνωστική Εταιρεία το 1992. Η φωτογραφία του Μαντρακιού με το τροχήλατο ατμόπλοιο σε πρώτο πλάνο (πιθανόν το «Ιονία») είναι τραβηγμένη στα τέλη της δεκαετίας 1850-1860 και μαζί με μια ομάδα φωτογραφιών οι οποίες εκτίθενται στο μουσείο του Μον Ρεπώ μας δίνει μια σαφή εικόνα της Κέρκυρας κατά το τέλος της Αγγλοκρατίας.

 

 

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Ελευθερία" στις 10/06/2010

 

Γιώργος Σ. Ζούμπος
Δρ. Τμήματος Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου

http://oldkerkyraphoto.blogspot.com/
http://bibliokerkyra.blogspot.com

Corfuland Live Webcams

Τα Δίχτυα Εστιατόριο

Δασσιά

Δείτε live

Akti Kontogialos - Spyros Seaside Bar Restaurant

Παραλία Κοντογυαλού

Δείτε live

Vrachos

Παλαιοκαστρίτσα

Δείτε live

Corfuland Tips

Corfuland News