BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Athens END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:4a9d9fb591875fa494873f6f19808faf CATEGORIES:Εκθέσεις Ζωγραφικής SUMMARY:Έκθεση «Μηνύματα Ψυχής Σ. Αλαμάνος» στην Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, έως 10/09/2021 LOCATION:Κερκυραϊκή Πινακοθήκη DESCRIPTION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:
Μηνύματα Ψυχής «Σ. Αλαμάνος»
21/7/2021
– 10/09/2021
Δέκα χρόνια απουσίας του Σπύρου Αλαμάνου, με το έργο του να συνυπάρχε
ι ανάμεσά μας.
Η Κερκυραϊκή Πινακοθήκη παρουσιάζει την έκθεση
με τίτλο «Μηνύματα Ψυχής Σ. Αλαμάνος» την Τετάρτη 21 Ιουλίου 2021 στις 20:
00 στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων της Κ.Π.
Η παρούσα έκθεση
αποτελείται από πέντε ενότητες έργων μικτής τεχνικής από τη Μόνιμη Συλλογή
της πινακοθήκης, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κερκυραϊκό κοινό. Σ
την έκθεση συμπεριλαμβάνονται και μακέτες από την εικονογράφηση του περιοδι
κού Πόρφυρας (Αφιέρωμα στον Ντίνο Θεοτόκη). Τα έργα, μας μεταφέρουν στον κό
σμο του αείμνηστου Σπύρου Αλαμάνου, που ως δημιουργός κατάφερε να δώσει μορ
φή στις ανησυχίες του και να κάνει το θεατή ενεργό συμμέτοχό του.
Σας περιμένουμε στην Κερκυραϊκή Πινακοθήκη για να θαυμάσουμε ακόμα μια
φορά το μεγαλείο της τέχνης του και την ιδιαίτερη προσωπική γραφή του.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων των δέκα χρόνων μνήμης Σ. Αλαμάνος, θα
πραγματοποιηθεί επίσης εκδήλωση – παρουσίαση το Σάββατο 31 Ιουλίου 2021 σ
τον Κήπο των Παλαιών Ανακτόρων (Κήπος του λαού) στις 21:00.
Θα
παρουσιαστούν τα δύο βιβλία που μόλις εκδόθηκαν τον Ιούλιο 2021:
«Ο
ζωγράφος σπυρος αλαμανος ανάμεσά μας», Δημήτρης Κονιδάρης , εκδόσεις: “Κερκ
υραϊκή Πινακοθήκη”, 2021 και
«Με λογισμό και χρώμα… Σ. Αλαμάνος», Κων
σταντίνος Λιντοβόης, εκδόσεις “image”, 2021
Ο κάθε εικα
στικός δημιουργός μαζί με το έργο του αποτελεί ένα τοπίο που προσφέρεται ζω
ντανό για εξερεύνηση, περιήγηση, ανάπαυλα και αναλόγως με τα “γυαλιά” που φ
οράμε (δικά μας, της εποχής μας κ. ά.) μπορεί να αποτελέσει πηγή από την ο
ποία πίνουμε δροσερό πνευματικό νερό. Ευτυχισμένο στο μακρύ χρόνο επομένως
θα λέγαμε, το τοπίο που δρόσισε τους σύγχρονους επισκέπτες του και ακόμα πε
ρισσότερο αυτό που δροσίζει και τους μετέπειτα. Αυτό που τα φτερά της τύχης
τοποθέτησαν σε καλό γεωγραφικό πλάτος και με ούριο τον άνεμο της εποχής.
p>
Για σχεδόν μισό αιώνα (σαράντα περίπ
ου έτη), ένας τέτοιος κόσμος για τα Ιόνια νησιά υπήρξε το “ξέφωτο” της τέχν
ης του Σπύρου Αλαμάνου καθώς εδώ σταμάτησε άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότ
ερο, σχεδόν όμως συνολικά, η φιλότεχνη Κέρκυρα της εποχής του και όχι μόνο.
Κοντοστάθηκε, συζήτησε, χαμογέλασε, εμπνεύστηκε, αντέδρασε. Στο τέλος αισθ
άνθηκε βαθειά και 'πόνεσε μαζί με τον δημιουργό. “Κοινώνησε” τον πόνο, την
αγωνία του σε μία πρωτόγνωρη εμπειρία μέσα και έξω από το εργαστήριό του,
σε καθετί δικό του ανθρώπινο, στα στενά της πόλης που σύχναζε, στους δρόμου
ς που ακολουθούσε καθημερινά, στο αγαπημένο του καφενείο. Το μεγαλύτερο μέρ
ος της κοινωνίας “υπέκυψε” πρόθυμα στην επίμονη έκκλησή του για συνομιλία κ
αι στάθηκε δίπλα του, κρατώντας του συχνά το χέρι σε μία περίοδο που η τουρ
ιστική ανάπτυξη ως λαίλαπα είχε αρχίσει να αποκοιμίζει σταθερά τα πάντα. Κά
πως έτσι σαν ένα βίωμα αξέχαστο της πόλης για όσους το έζησαν (την γενιά κυ
ρίως που ταχέως προχωρά πλέον όχι με το “εμπρός” αλλά το “μετά”) η πολύπλευ
ρη φωνή του άγγιξε κάθε δυνατό ήχο πειραματισμών. Προχώρησε στην τέχνη με ο
δηγό τα υλικά του, την χρήση των τεχνικών αλλά και την αναδίφηση και την ιδ
ιότυπη αξιοποίηση, την μεταποίηση στοιχείων παλαιών επιτευγμάτων της ζωγραφ
ικής, της γλυπτικής, ακόμα και της φωτογραφίας. Με πραγματική ευρεσιτεχνία
ένωσε σε συνομιλία τα πιο φαινομενικά αταίριαστα στοιχεία. Κατασκεύασε νέες
μορφές με ό, τι ενδιαφέρον παρακίνησε την φαντασία του συλλέγοντας ψηφίδες
από το μεγάλο πάζλ των έργων τέχνης (στα κολάζ, τις κατασκευές, στις απόπε
ιρες στην γλυπτική). Στην δημιουργία της αφίσας που τόσο τον γοήτευσε, ζύγι
σε με μέτρο κάθε μέσο. Κατείχε απόλυτα εδώ τα κλειδιά της ποιοτικής σύνθεση
ς. Η ικανότητά του στο σχέδιο αναζήτησε και απέδωσε τις ισορροπίες της γραμ
μής, του χρώματος, επιχειρώντας να “εξαντλήσει” σχεδόν τις δυνατότητές τους
(στα σχέδια και χαρακτικά του). Επιθυμούσε βαθειά έναν απαλλαγμένο από περ
ιττά βάρη εικαστικό κόσμο, το “εύμορφο τοπίο” του και στην σύνοψη των όψεω
ν του, όπου τελικά το επέτυχε, ανακουφίστηκε η αγωνία του για δημιουργία, π
αρασύροντας στην ακριβή αυτή χαρά, την σημαντική και όλους γύρω του και κυρ
ίως όσους υπήρξαν μαθητές του.
Κρυμ
μένος -για τα μάτια πλέον μόνο των πολλών, δικών του φίλων- χαμογελά σήμερ
α μέσω των έργων του, στους ιδιωτικούς χώρους της πόλης του και όχι μόνο, σ
ε οικίες, γραφεία και καταστήματα ενώ το μεγαλύτερο μέρος των συλλογών του
προβάλλει δημόσια, κατά το δυνατόν, η φιλόξενη στέγη της “Κερκυραϊκής Πινα
κοθήκης”. Τα έργα του μιλούν για τις αισθητικές επιλογές κατά τις τελευταίε
ς δεκαετίες του 20ου αι. στο νησί και τις επιδράσεις τους έως σήμερα, ελπίζ
ουμε να εκτεθούν επομένως σύντομα και ευρύτερα όπως για παράδειγμα, στο Τμ
ήμα Σύγχρονης Τέχνης της “Πινακοθήκης του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας” που εκκ
ρεμεί να δημιουργηθεί. Άλλωστε πολύ πριν οποιαδήποτε άλλη αναφορά ή παρουσί
αση, ο Δήμος Κερκυραίων και η Πινακοθήκη (δημοτική), πολλές φορές σε ατομικ
ές και περιοδικές εκθέσεις ταξίδεψε και εκείνη το κοινό και κάθε νέο δημιου
ργό στο αγαπητό “ξέφωτο” του Σπύρου Αλαμάνου...
Μαρία Μελέντη
, ιστορικός τέχνης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Σπύρος Αλαμάνος γεννήθηκε το 1947 στην Κέρκυρα. Η πρώ
τη του επαφή με τη ζωγραφική ήταν σε νεαρή ηλικία, κοντά στον Κερκυραίο ζωγ
ράφο Άγγελο Πιζάνη και τον ιερέα Νικόλαο Κουρτελέση. Φοίτησε στην Καλλιτεχν
ική Σχολή Κέρκυρας, όπου, πολλά χρόνια αργότερα, επέστρεψε ως δάσκαλος (198
4- 1991). Σπούδασε Γραφικές Τέχνες στο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο (Α.Τ
.Ι., Σχολές Δοξιάδη), όπου δίδασκαν, μεταξύ άλλων, ο ζωγράφος- χαράκτης Παν
αγιώτης Γράββαλος, ο Πέτρος Ζουμπουλάκης και η Μαρίνα Λαμπράκη- Πλάκα. Τον
τελευταίο χρόνο των σπουδών του (1971) απονέμεται στον Σπύρο Αλαμάνο το πρώ
το βραβείο του μόνιμου σήματος της Ναυτικής Εβδομάδας και το πρώτο βραβείο
αφίσας της Διεθνούς έκθεσης Θεσσαλονίκης. Υπήρξε μέλος της Συντακτικής Επιτ
ροπής για τα εικαστικά του Περιοδικού «Πόρφυρας». Το 1984 γίνεται τακτικό μ
έλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Την επόμενη χρονιά ανέλαβε την κ
αλλιτεχνική επιμέλεια του περιπτέρου της Κέρκυρας στην έκθεση «Filoxenia‘85
», στη Θεσσαλονίκη, δουλειά η οποία βραβεύθηκε και παρουσιάστηκε στη Διεθνή
Έκθεση Θεσσαλονίκης. Το 1988 έργο του επιλέχθηκε από το Επιμελητήριο Εικασ
τικών Τεχνών Ελλάδος και παρουσιάστηκε στη Μόσχα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεω
ν με θέμα «Ελληνικός Μήνας στην Τέχνη». Το 1993 η ελβετική εταιρία φαρμάκων
Roche εκδίδει το ημερολόγιό της στην Ελλάδα, με 12 έργα του Σπύρου Αλαμάνο
υ. Την ίδια χρονιά η Εθνική Πινακοθήκη - Παράρτημα Κέρκυρας κάνει μια αναδρ
ομική παρουσίαση του έργου του. Το 1994, για λογαριασμό του Δήμου Κερκυραίω
ν, φιλοτεχνεί τα τρία μετάλλια της Συνόδου Κορυφής. Το 1977 επέστρεψε στην
Κέρκυρα, όπου προσλήφθηκε ως φωτογράφος και διοικητικός υπάλληλος στην τοπι
κή Αρχαιολογική Υπηρεσία, από την οποία συνταξιοδοτήθηκε 20 χρόνια αργότερα
. Συνεργάστηκε με την Αναπτυξιακή Επιχείρηση του Δήμου Κερκυραίων (ΑΝ.Ε.Δ.Κ
.), συμβάλλοντας με τα έργα του στην τουριστική προβολή της Κέρκυρας. Έζησε
και εργάστηκε, το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του, στην Κέρκυρα. Παρουσία
σε τη δουλειά του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και
στο εξωτερικό. Σήμερα έργα του φιλοξενούνται στην Εθνική Πινακοθήκη, στην
Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία Ελλάδος, στην Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, στη Δ
ημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, στην Πινακοθήκη της Ιονικής Τράπεζας και της Τ
ράπεζας Αττικής, στο Μουσείο Σολωμού Κέρκυρας, στην Αναγνωστική Εταιρεία Κέ
ρκυρας κ.α. Πολλά λευκώματα, φυλλάδια, ακόμα και έργα του, συνοδεύονταν από
μικρά ποιητικά κείμενα, τα οποία κατά κάποιον τρόπο συμπλήρωναν τη δημιουρ
γία του. Ο Σπύρος Αλαμάνος εξέδωσε πολλά βιβλία και λευκώματα για τη δουλει
ά του. Η φιλία του Σπύρου Αλαμάνου με τον Κερκυραίο συλλέκτη έργων τέχνης Μ
ιχαήλ Άγγελο Βραδή, υπήρξε ο κινητήριος μοχλός της ίδρυσης της Κερκυραϊκής
Πινακοθήκης. Για τη συμβολή του Σπύρου Αλαμάνου στην πραγματοποίηση του ορά
ματος του συλλέκτη και για τη στήριξη που προσέφερε, ο ιδρυτής οδηγήθηκε στ
ην απόφαση να ιδρύσει την «Αίθουσα Σπύρος Αλαμάνος». Στην αίθουσα παρουσιάζ
ονται αναδρομικά έργα από όλες τις δημιουργικές περιόδους του, καθώς και πρ
οσωπικά του αντικείμενα. Ο Σπύρος Αλαμάνος απεβίωσε την 18η Ιουλίου 2011, σ
την Κέρκυρα.